Bulletin Samara State Agricultural AcademyBulletin Samara State Agricultural Academy1997-32252782-4225Samara State Agrarian University22960Research ArticleTHE readiNESS OF SPECIALISTS TO ACTIVITY IN THE CONDITIONS OF INFORMATIZATION OF SOCIETYStrekalovaN Bcand. of ped. sciences, doctorate candidate of the department «Theory and methods of professional education»snb_05@mail.ruFSBEI HVE Samara SU15062015211611911032020Copyright © 2015, Strekalova N.B.2015Delivered for the higher school task of education quality ensuring for everyone and the training of highly qualified specialist actualizes the problem of finding adequate to the needs of society learning outcomes. Therefore, the aim of the study is the justification of the choice of the concept of «readiness for activity» as resulting characteristics of professional training. In the analysis of scientific and pedagogical literature revealed the essence of this concept - sustainable integrative personal education that configures person to perform for activity that is key to its successful implementation. The differences of the categories of «readiness» and «competence»: the readiness is formed in the process of professional training and competence in the course of actual professional activity; in the structure of the readiness of the prevailing value-motivational component, competence and activity; the readiness is a stable characteristic, while the competence you need to constantly confirm. At the same time revealed the relationship between readiness and professional risks, the necessity of forming through the willingness of more sustainable internal motivation to activities carried out under adverse conditions. Comparison of the results obtained with changes in the activity of specialists in connection with the Informatization of society, helped to make the conclusion about the necessity of forming their willingness to use information and communication technologies in their activities due to: high dynamic updates of these technologies; the need to value and critical attitude to them; existing adverse consequences of work in the conditions of information overload.readinessactivitycompetenceinformatizationготовностьдеятельностькомпетентностьинформатизация[Карташова, Л. А. Обучение информационным технологиям будущих филологов: стремимся к формированию готовности или компетентности? // Вестник гуманитарного института ТГУ. - 2012. - №2. - С. 48-51.][Мальцева, О. Г. Деятельностный компонент готовности будущих агроинженеров к трехмерному моделированию в профессиональной деятельности // Известия Самарской ГСХА. - Самара : РИЦ СГСХА, 2014. - №2. - С. 45-49.][Маркелова, С. А. Информационная компетентность педагога дистанционной формы обучения и его готовности к дистанционной образовательной деятельности. В чем разница? [Электронный ресурс] / А. А. Ахаян, О. А. Кизик, С. А. Маркелова // Письма в Еmissia.offline. - 2006. - Режим доступа: http://www.emissia.org/offline/2006/1120.htm (дата обращения: 10.01.2015).][Романов, Д. В. Готовность к техническому творчеству - профессионально-личностное качество будущего агроинженера / Д. В. Романов, Ю. Л. Соломонова // Известия Самарской ГСХА. - Самара : РИЦ СГСХА, 2013. - №2. - С. 123-127.][Руднева, Т. И. Готовность специалистов к профессиональным рискам / М. Н. Овсянникова, А. В. Огородников, Т. И. Руднева // Молодежный экстремизм: истоки, предупреждение, профилактика : мат. Международной научно-практической конференции. - М., 2014. - С.238-242.][Стрекалова, Н. Б. Средовой подход как фактор формирования информационно-коммуникативной компетентности студентов гуманитарных специальностей : монография. - Тольятти, 2011. - 224 с.][Толыпина, Ю. А. Модель формирования информационной готовности специалистов аграрной сферы // Известия Самарской ГСХА. - Самара : РИЦ СГСХА, 2012. - №2. - С. 157-160.][Фирсова, Е. Ю. Формирование готовности к профессиональной деятельности менеджеров производственной сферы в процессе обучения в вузе: дис. … канд. пед. наук : 13.00.08 / Фирсова Елена Юрьевна. - Сызрань, 2013. - 177 с.][Храмцова, А. Б. Формирование коммуникативной компетентности студентов будущих юристов в процессе профессиональной подготовки : дис.. канд. пед. наук : 13.00.08 / Храмцова Анна Борисовна. - Самара, 2009. - 178 с.]