USING OF ACCELERATION CHARACTERISTICS OF THE ENGINE AND THE TURBOCHARGER FOR SUPERCHARGING SYSTEM DIAGNOSING

Abstract


The purpose of the research is to identify the peculiarities of interconnection of dynamic characteristics of the turbocharger TKR 6.1 and the engine D-245-35 in the presence of a fault in the pressurization system. In the practice of fault finding in the system of supercharging of automotive engine widely used method of diagnosis, OS-nated steak subs on the measurement of the boost pressure in the nominal modes. In terms of the service companies due to the lack of brake stands to estimate the load mode is often not possible. For acceleration of the turbocharger and engine at the department of mobile power tools, national research of Mordovsky State University named after N. P. Ogarev created diagnostic complex consisting of forming unit of the source signals, the optical sensor shaft speed of the turbocharger, sensor of frequency of rotation of the motor shaft, the linear displacement transducer arm balancing machines, analog-to-digital Converter, software and a personal computer. The tests were carried out on the engine MMZ D-245-35, with an installed turbocharger TKR-6.1, simulation of the working regimes was carried out on the roller-brake stand. The test results obtained a series of characteristics of the acceleration of the turbocharger engine D-245-35 and TKR-6.1 with a step input exposure. Analysis of the data showed that the presence of a malfunction of the boost «leak turbine inlet», «air filter clogged» leads to an increase in the transient time and reducing the frequency of rotation of the rotor TKR in all modes. Spaced- out characteristic obtained in idling mode in the fault conditions «loss of gases after the compressor» is accompanied by the growth of the amplitude value of the shaft speed TCR and the reduction of time of transition. This feature of the waveform of the acceleration allows us to identify faults of this kind in the diagnosis of the supercharging system.

About the authors

Aleksandr Pavlovich Inshakov

N.P. Ogarev Mordovian State University

Email: kafedra_mes@mail.ru

Ivan Ivanovich Kurbakov

N.P. Ogarev Mordovian State University

Email: mrsu2@mail.ru

Mariya Sergeevna Kurbakova

N.P. Ogarev Mordovian State University

Email: m.s.kurbakova@mail.ru

References

  1. Волгин, В. В. Некоторые свойства амплитудно-частотных характеристик линейных систем автоматического регулирования и качество регулирования при случайных воздействиях / В. В. Волгин, Р. Н. Каримов // Известия вузов. Электромеханика. – 1973. – № 2. – С. 195-205.
  2. Волгин, В. В. Учет реальных возмущающих воздействий и выбор критерия качества при сравнительной оценке качества регулирования тепловых процессов / В. В. Волгин, Р. Н. Каримов, А. С. Карецкий // Тепло-техника. – 1970. – № 3. – С. 25-30.
  3. Иншаков, А. П. Методы оценки работоспособности систем газотурбинного наддува автотракторных двигателей : монография / А. П. Иншаков, И. И. Курбаков, А. Н. Кувшинов. – Саранск, 2015. – 123 с.
  4. Иншаков, А. П. Аппаратное средство контроля работоспособности турбокомпрессора / А. П. Иншаков, И. И. Курбаков, А. Н. Кувшинов // Энергоэффективные и ресурсосберегающие технологии и системы : сб. ст. – Саранск, 2013. – С. 137-141.
  5. Иншаков, А. П. Программный комплекс «Дизель РК» / А. П. Иншаков, И. И. Курбаков // Сельский механи-затор. – 2013. – № 12 (58). – С. 45.
  6. Лянденбурский, В. В. Встроенная система диагностирования турбокомпрессоров дизелей / В. В. Лянденбурский, А. П. Иншаков, И. И. Курбаков [и др.] // Науковедение. – 2015. – Том 7, № 4.
  7. Пат. № 145761 РФ, МПК G01P3/00. Устройство для измерения частоты вращения вала турбокомпрессора / А. П. Иншаков, И. И. Курбаков, А. Н. Кувшинов, О. Ф. Корнаухов. – № 20113157453 ; заявл. 24.12.2013 ; опубл. 27.09.2014.

Statistics

Views

Abstract - 44

Cited-By


Article Metrics

Metrics Loading ...

PlumX

Dimensions

Refbacks

  • There are currently no refbacks.

Copyright (c) 1970 Inshakov A.P., Kurbakov I.I., Kurbakova M.S.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies